Wybieramy lokatę

Produkty depozytowe w bankach zazwyczaj są bardzo proste, co nie oznacza, że nie posiadają cech mocno je odróżniających od siebie. Wybór najlepszej propozycji dla nas powinniśmy opierać o kilka uniwersalnych kryteriów.

Podstawowe różnice

Lokaty powinniśmy porównywać w oparciu o:

  • Okres zobowiązania;
  • Oprocentowanie;
  • Warunki wcześniejszego rozwiązania.

Tak naprawdę zacząć można od oprocentowania, ponieważ jest to nasze wynagrodzenie za założenie lokaty. Bardzo ważne jest to, że zawsze oprocentowanie podawane jest w skali roku, czyli jeśli depozyt zakładany jest tylko na część roku, trzeba sobie realnie przeliczyć oprocentowanie w stosunku do tego okresu. Depozyt na pół roku realnie przyniesie nam połowę odsetek oferowanych przez reklamowaną stopę procentową.

Okres zobowiązania to czas, przez jaki zobowiązujemy się na pozostawienie pieniędzy na rachunku lokaty. Zazwyczaj im jest on dłuższy, tym większe oprocentowanie jest nam oferowane, chociaż nie jest to zasada, ponieważ często zmienne oferty banków układają się tak, ze zysk z przedłużenia okresu zobowiązania jest albo znikomy, albo po prostu nie ma go wcale. Wtedy zakładanie depozytów na dłuższy okres jest po prostu niepotrzebnym ryzykiem dla nas.

Warto jest także zwracać baczną uwagę na warunki wcześniejszego rozwiązania lokaty. Typowe depozyty są tutaj bezwzględne i ich zerwanie automatycznie powoduje utratę niemal wszystkich korzyści z nich płynących. Niemal wszystkich, ponieważ oprocentowanie jest ustalane potem na poziomie 0,01%, co jest wielkością jeszcze bez odliczenia podatku, więc jak nietrudno policzyć, zyski będą minimalne.

Polecane  Na co zwrócić uwagę przy zakładaniu lokat?

Specjalne opcje

Czasami lokaty mogą być oferowane razem z różnymi warunkami promocyjnymi. Najczęściej jest to większe oprocentowanie dla nowych środków, dopiero wpłacanych do banku, a czasami istnieją ograniczenia dla wielkości środków, które mogą liczyć na lepsze warunki. Zawsze warto jest się przyglądać takim kwestiom, ponieważ może to diametralnie zmienić jakość oferty.